In de Gelderlander: Oppassen geblazen met cosmetische ingreep

@ Frank de Roo

De rol van de media – en dan vooral sociale media – moet niet uitgevlakt worden bij de stijgende populariteit van cosmetische ingrepen. ,,We leven in een beeldcultuur waarin het uiterlijk heel belangrijk wordt gevonden. Denk aan selfies”, zegt Anne-Mette Hermans, voorzitter van de Expertisegroep Cosmetische Ingrepen.

We worden continu geconfronteerd met beelden van ons uiterlijk, vervormd door een camera. Dit leidde in en na de coronatijd tot wat de zoom boom wordt genoemd: een toename in het aantal cosmetische ingrepen als gevolg van het vele videobellen.

De verwachting is dat het aantal cosmetische ingrepen blijft toenemen. Alle betrokken partijen maken zich zorgen over de controle erop. Die ligt bij de traditionele schoonheidssalons in handen van de GGD (hygiëne) en NVWA (de producten die er gebruikt worden). Worden ook acné- of laserbehandelingen gegeven, of botox en fillers geïnjecteerd, dan komt de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd in beeld (IGJ).

Lees verder op de site van de Gelderlander.

Vorige
Vorige

Meer, meer, meer botox en filler behandelingen in NL

Volgende
Volgende

Een succesvolle samenwerking tussen cosmetisch artsen en plastisch chirurgen